Barnehagelærere med masterutdanning
En kvalitativ studie om hva barnehagelærere med en barnehagefaglig masterutdanning kan bety for barnehagelærerprofesjonen og barnehagen
Abstract
Formålet med denne avhandlingen er å utvikle kunnskap om barnehagelærere med masterutdanning, og hvordan kunnskapen de masterutdannede barnehagelærerne har tilegnet seg kan ha betydning for profesjonen, profesjonsutøvelsen og barnehagen. Avhandlingen består av tre artikler og en kappe. Avhandlingens overordnede problemstilling er: Hvordan kan barnehagelærere med en barnehagefaglig masterutdanning ha betydning for barnehagelærerprofesjonen, og for barnehagen? Dette er en kvalitativ studie, og det empiriske materialet er utviklet ved hjelp av semistrukturerte individuelle intervjuer med elleve masterutdannede barnehagelærere og seks representanter for barnehageeier. Studien tar utgangspunkt i deltakernes refleksjoner over egne erfaringer og opplevelser knyttet til temaet. Gjennom analysene av det empiriske materialet i artikkel 1 kommer det frem at masterutdanning har gitt en opplevelse av å ha en dypere kunnskap. Kunnskapen har gitt barnehagelærerne en annen forståelse for barnehagens kompleksitet, og større trygghet til å stå i det usikre. Dette har igjen bidratt til en endring i hvem og hvordan barnehagelæreren er i møte med barna. I artikkel 2 undersøker jeg de masterutdannedes rolle som profesjonsutøvere i barnehagens kollegiale fellesskap. Det som kommer frem gjennom analysene er at masterutdanning har bidratt til økt trygghet og mot til å ytre seg kritisk til, og stille spørsmål ved, den pedagogiske praksisen. Det kommer også frem at det kan oppleves utfordrende å være en kritisk profesjonsutøver sammen med kollegaene i barnehagen. Artikkel 3 tar utgangspunkt i intervjuer med representanter for barnehageeier. Barnehageeierne beskriver et ønske om og behov for masterutdannede barnehagelærere i barnehagen, men det er ulikt hvordan eierne arbeider for, og legger til rette for, at kompetansen kan komme barn og barnehage til gode. Det eret gap mellom eiernes ambisjoner om masterutdannede barnehagelærere i barnehagen og deres vilje til å iverksette tiltak og oppfylle ambisjonene. I avhandlingens kappe diskuterer jeg avhandlingens overordnede problemstilling. Til grunn for diskusjonen ligger teoretiske perspektiver på profesjon og pedagogikk. Den overordnede diskusjonen har tre deler. Den første delen dreier seg om måten den teoretiske kunnskapen fra masterutdanningen oppleves relevant for den praktiske yrkesutøvelsen. I lys av tidligere forskning og debatten om akademisering diskuterer jeg ulike grunner til at sammenhengen mellom utdanningen og yrkesliv oppleves god. Den andre delen dreier seg om hvordan masterutdanningen har hatt betydning for de masterutdannedes mot og trygghet. I lys av tidligere forskning på barnehagelærerprofesjonens posisjonering, og utøvelse av faglighet i det kollegiale fellesskapet, diskuterer jeg hvordan masterutdannede barnehagelæreres økte trygghet kan ha betydning for barnehagens faglige utvikling. I den tredje delen retter jeg søkelys mot profesjonsrollen, og hvordan en masterutdanning kan påvirke den rollen man har innad i det kollegiale fellesskapet, men også utad i samfunnet. Gjennom avhandlingen kommer det frem at en masterutdanning for barnehagelærere kan ha betydning for barnehagelærerprofesjonen og barnehagen på ulike vis. Utdanningen bidrar til å styrke barnehagelæreres kunnskapsgrunnlag. Et styrket kunnskapsgrunnlag gir økt trygghet og mot til å utøve faglighet gjennom blant annet et mer aktivt fagspråk, som kan ha betydning for kunnskapsdeling og utvikling av barnehagen. Masterutdanningen kan også bidra til en tydeligere profesjonsrolle, fordi evnen til å språkliggjøre egen kunnskap kan bidra til å legitimere barnehagelæreryrket som en profesjon, og fordi utdanningen kan gi tillit som gir barnehagelærerne handlingsrom til å forvalte sin autonomi. Gjennom avhandlingen kommer det frem at det trengs en tydeligere plan for de masterutdannede barnehagelærerne i barnehagen, det må tas grep for å adressere de masterutdannedes rolle og plass i barnehagen, og det trengs virkemidler og insentiver for å rekruttere og beholde kompetansen i barnehagen.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kristina Axelsen Ivarson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.