Selvstyrt læring blant sykepleiestudenter
Eksempler fra naturvitenskapelige emner
Abstract
Bakgrunn: Selvstyrt læring er en vesentlig ferdighet å utruste studenter med ettersom det legger grunnlaget for livslang læring. Det er hevdet at en av utdanningens viktigste oppgaver derfor er å lære studenter hvordan de selv navigerer seg og organiserer læringsprosesser og bruk av læringsressurser. Innen helseprofesjonsutdanning er dette trukket frem som spesielt viktig ettersom det er nødvendig å holde seg kontinuerlig faglig oppdatert i klinisk praksis for å ivareta pasientsikkerhet og en bærekraftig helsetjeneste i et samfunn i stadig endring. Likevel er det begrenset forskning som adresserer selvstyrt læring blant sykepleiestudenter i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB). Dette faget tjener som basiskunnskap for videre utdanning og klinisk praksis, og har derfor en helt sentral posisjon i sykepleierutdanningen. Samtidig foregår dette emnet i første semester av høyere utdanning, og mange studenter opplever både faget, og overgangen til læring i høyere utdanning, som svært krevende. Hensikt: Hensikten med ph.d.-prosjektet er å undersøke hvordan selvstyrt læring kan forstås og kommer til uttrykk blant sykepleiestudenter i første studieår, med vekt på hvordan de bruker læringsressurser, spesielt digitale ressurser. Metode: Prosjektet er gjennomført med bruk av kvalitativ metode, og består av tre delstudier (artikkel 1, 2, og 3), samt denne sammenfattende kappen. Artikkel 1 er en integrative review (omtalt som oversiktsstudien videre i kappen) som rapporterer funn fra forskningsspørsmålet «Hvordan kan vi forstå selvstyrt læring i anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen?». Det modifiserte rammeverket utviklet av Whittemore & Knafl er benyttet i gjennomføringen. Tolv enkeltartikler er inkludert. Data er analysert ved bruk av Constant comparison method. Artikkel 2 er en kvalitativ intervjustudie med data fra 16 individuelle intervjuer med sykepleiestudenter i anatomi, fysiolog og biokjemi ved OsloMets to campuser. Artikkelen adresserer forskningsspørsmålet «Hvordan kan digitale ressurser støtte selvstyrt læring blant studenter i AFB i sykepleierutdanningen?». En semistrukturert intervjuguide er benyttet, og data er analysert ved bruk av Braun & Clarkes refleksive tematiske analyse. Cognitive Theory of Multimedia Learning er benyttet som teoretisk perspektiv. Artikkel 3 er en kvalitativ intervjustudie med data fra en fokusgruppe, en gruppe, samt fire refleksjonslogger. Artikkelen undersøker forskningsspørsmålet «Hvordan bruker sykepleiestudenter ulike læringsressurser i selvstyrt læring i anatomi, fysiologi og biokjemi gjennom første semester?». Fokusgruppe-/gruppeintervjuene ble intervjuet på tidslinje: i begynnelsen av semesteret, i midten av semesteret, og etter eksamen (før resultater var tilgjengelig). Refleksjonsloggene er samlet inn på slutten av semesteret. Braun & Clarkes refleksive tematiske analyse er benyttet, samt en teoretisk forståelse av selvstyrt læring i anatomi, fysiologi og biokjemi for å analysere data. Funn: Sentrale funn gir et bilde av hvordan selvstyrt læring utvikler seg i møte med både faglig innhold og ulike læringsressurser. Det er funnet at studentenes erfaringer og uttrykk synes å endre seg gjennom semesteret, fra følelser av overveldelse, til AFB som overkommelig å lære seg. Videre at det sees en utvikling av nye perspektiver på AFB som kunnskap for sykepleiere gjennom semesteret. Det er også funnet hvordan læringsressurser, spesielt digitale, ser ut til å kunne støtte selvstyrt læring. Oppsummering: Avhandlingen bidrar med innsikt i hvordan sykepleiestudenter møter læring og kunnskap i første semester, samt hvordan digital teknologi kan bidra til forming av profesjonsutøvere. Overordnet sett har disse funnene relevans til andre helseprofesjonsutdanninger.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Victoria Oppegaard Berre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.