Videreutdanningsbehov i barnehagesektoren
en kartlegging med utgangspunkt i OsloMet
Sammendrag
Denne rapporten kartlegger behov og utfordringer knyttet til videreutdanning i barnehagesektoren, og er basert på en spørreundersøkelse med over 700 styrere og barnehagelærere fra hele landet. Undersøkelsen viser et stort behov for videreutdanning, men med ulike prioriteringer avhengig av rolle. Både styrere og barnehagelærere fremhever særlig mental helse og psykososial utvikling hos barn, spesialpedagogikk og veiledning som særlig viktige områder det trengs videreutdanningen i. Styrere legger i tillegg stor vekt på jus og ledelse, mens barnehagelærere uttrykker sterkere behov innen pedagogiske områder som språkutvikling og lek.
De fleste ønsker videreutdanning på masternivå med større omfang i studiepoeng, men mange etterspør også kortere etterutdanningstilbud uten studiepoeng. Den største barrieren for deltakelse er mangel på tid, etterfulgt av økonomiske begrensninger og manglende tilrettelegging fra arbeidsgiver. Tiltak som lønnet permisjon, økonomisk støtte og fleksible undervisningsformer fremheves som avgjørende. Hybridundervisning som er praksisrelevant er det mest foretrukne formatet.
Til tross for at et flertall vurderer OsloMets videreutdanningstilbud som godt dekkende, er søkeintensjonen lav. Tidligere erfaring med videreutdanning, høyt behov og en positiv vurdering av dagens tilbud øker imidlertid sannsynligheten for å søke. Studenttallene de siste ti årene viser nedgang for de fleste videreutdanninger ved OsloMet (BLU), med unntak av spesialpedagogikk, jus, veiledning og ledelse – områder som ligger tett opp til de tydeligste behovene de selv rapporterer i denne undersøkelsen. Videreutdanningstilbudet bør derfor i størst mulig grad tilpasses barnehagesektorens egne preferanser og behov slik at flest mulig både ønsker og kan ta videreutdanning.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Erik Eliassen, Hege Løberg

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.