“Nobody talks to us … Nobody asks us”
A study of aphasia and information seeking
Sammendrag
Denne artikkelbaserte doktoravhandlingen utforsker hvordan afasi påvirker informasjonssøk. Afasi er en ervervet språkvanske forårsaket av hjerneskade. Afasi påvirker evnen til å produsere og forstå skriftlig og muntlig språk, hvor utfordringer med ordmobilisering er en vanlig karakteristikk. Søking etter informasjon krever ferdigheter knyttet til både språkbruk og språkforståelse, som ordmobilisering, stave- og leseferdigheter. Denne kvalitative studien er basert på semistrukturerte intervjuer og observasjoner av søkeatferden til 20 personer diagnostisert med afasi. Interesseorganisasjonen LHL Hjerneslag og Afasi, og logopeder har bidratt med rekruttering og faglig kompetanse. Studien viste at personer med afasi møter betydelige utfordringer med informasjonssøking. For eksempel rapporterte deltakerne vanskeligheter med å utrykke og formulere søkeord på grunn av utfordringer med ordmobilisering og staving. I tillegg var det utfordrende å evaluere resultater grunnet reduserte leseferdigheter. Det ble rapportert om informasjonsbehov som ikke ble forsøkt løst, fordi det ble vurdert som for anstrengende å søke. Informasjonssøking ble generelt beskrevet som tidkrevende, vanskelig og frustrerende. For å løse informasjonsbehov, ble informasjonssøk ofte gjort i flere trinn, hvor bilder og synonymer ble omtalt som gode strategier for å mobilisere søkeord. Browsing ble foretrukket siden denne strategien i liten grad gjør krav på formulering av søkeord. Videre var hjelpebehovet stort og flere fikk hjelp med å søkingen. Redusert tilgang på informasjon førte til begrenset mulighet for samfunnsdeltakelse og opplevelse av utenforskap og tapt autonomi. Studien er forankret i bibliotek- og informasjonsvitenskap, men kan også være relevant for andre fagområder. Dete er en empirisk studie som fremhever behovet for mer inkluderende søkesystemer som kan støte søkeadferden til personer med afasi. Avhandlingen diskuterer også hvordan bibliotekarer kan bidra i det tverrfaglige støtteapparatet gjennom søkehjelp og veiledning.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Birgit Kvikne

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.