The Teacher Education Panel Study (TEPS) Framework

Version 1.0

Forfattere

  • Liva J. Martinussen OsloMet
  • Bas Senden OsloMet
  • Isa Steinmann OsloMet

Sammendrag

Panelstudien om lærerutdanning (Teacher Education Panel Study; TEPS) er et banebrytende initiativ innen utdanningsvitenskapelig forskning på lærerutdanningen i Norge: en omfattende, storskala, longitudinell panelstudie som er designet for å undersøke hele utdanningsløpet til lærerstudenter—fra de starter på lærerutdanningen og til overgangen til yrkeslivet som lærere.

Den eksisterende forskningen på lærerutdanning i Norge har i hovedsak vært av liten skala, fragmentert og kvalitativ, noe som har gjort det vanskelig å bygge en kumulativ kunnskapsbase. Samtidig går lærerutdanningen gjennom store reformer og står overfor betydelige utfordringer, slik som den nedadgående trenden i antall søkere. I lys av disse reformene og utfordringene har det vært et økende behov for systematiske data av høy kvalitet som omhandler gjennomføringen av lærerutdanningen.

TEPS samler inn omfattende data fra ulike lærerutdanningsinstitusjoner i Norge for å legge til rette for evidensbasert politikk og praksis basert på solid forskning. Det longitudinelle designet til TEPS, som også inkluderer flere nivåer og kohorter, gjør det mulig å trekke sterke slutninger, inkludert slutninger om kausale sammenhenger. Tilsvarende storskalastudier på lærerutdanning finnes kun i noen få andre land, som Tyskland og Australia. Dermed plasserer TEPS Norge i fronten av internasjonal forskning på lærerutdanning.

Selv om hovedmålet med TEPS er å etablere en tilgjengelig forskningsdatabase som støtter utdanningsvitenskaplig forskning av høyt nivå, kan funnene fra denne forskningen også bidra til å forbedre kvaliteten på lærerutdanningen.

Dette rammeverksdokumentet introduserer målene og status for TEPS-studien, og presenterer den kontekstuelle, teoretiske og empiriske bakgrunnen for designet. Rammeverksdokumentet beskriver strukturen til den norske lærerutdanningen og behovet for en database sett i lys av den nåværende utviklingen og utfordringene den norske lærerutdanningen står overfor.

TEPS-rammeverket bygger også på sentrale teoretiske rammeverk og tidligere forskningsområder innenfor empirisk forskning på lærerutdanning. Dokumentet beskriver også studiedesignet (assessment design) for TEPS, inkludert målpopulasjon (target population), det longitudinelle multikohort-designet med flere moduler, de ulike typene av kvantitative data som samles inn og de faglige innholdsområdene som dekkes.

Dette rammeverket legger grunnlaget for den pågående utviklingen og piloteringen av TEPS-instrumentene og markerer en milepæl i etableringen av en nasjonal datainfrastruktur som kan brukes til forskning av høy kvalitet og med stor innvirkning på lærerutdanning.

Nedlastinger

Publisert

2025-10-31

Utgave

Seksjon

Rapporter