GREP-modellen: Gruppeveiledning for ergoterapistudenter i praksis

Manual for GREP-modellen, 2. utg.

Forfattere

  • Mali Melhus OsloMet - Storbyuniversitetet
  • Lene Fogtmann Jespersen Oslo Universitetssykehus

Sammendrag

GREP-modellen ble utviklet gjennom flere prosjekter og fagutviklingsarbeid i et samarbeid mellom Oslo universitetssykehus OUS og OsloMet, i perioden 2012-2023. Bakgrunnen for oppstarten av det første prosjektet var et ønske om å bidra til et tettere samarbeid mellom utdanning og praksis samt øke integreringen av teori i praksis. Dette samsvarer med nasjonale føringer som har løftet frem behovet for å styrke kvaliteten i praksisstudier.



Resultatet av disse prosjektene og fagutviklingsarbeidet er modellen som beskrives i denne manualen; GREP – Gruppeveiledning for ergoterapistudenter i praksis, 2. utgave. I dette arbeidet har det vært viktig at alle deler av prosessen ble gjennomført i et likestilt samarbeid mellom utdanning og praksis. Forfatterne av denne manualen har hatt hovedansvaret for prosessen. Det tette samarbeidet har gitt mulighet til å lære av hverandre, skape et felles språk, samt å få forståelse for og kunnskap om hverandres arena, både utfordringer og ressurser. Med denne manualen ønsker vi å
synliggjøre betydningen av dette tette samarbeidet og at teori og praksis henger sammen i et likeverdig forhold.


Modellen og denne manualen er basert på flere års systematisk arbeid. Vi håper den fremover kan
være et viktig bidrag i arbeidet med å styrke kvaliteten i praksisstudiene.

Publisert

2024-10-23

Utgave

Seksjon

Rapporter