Bakpå og frampå
Programnotat til fakultetets KI-strategi
Sammendrag
Hvordan skal vi forholde oss til kunstig intelligens (KI) i høyere utdanning? I dette notatet analyserer vi en rundspørring blant UH-ansatte på SAM, om deres tanker om og erfaring med KI i høyere utdanning og forskning. Rundspørringen ga både kvantitative og kvalitative data, og analysen kombinerer enkel statistikk med en enkel innholdsanalyse. Analysen trekker også på opplysninger fra et arbeidsmøte hvor KI i høyere utdanning ble diskutert, og på en ustrukturert informasjonsinnhenting fra instituttene ved SAM. Basert på analysen argumenterer vi for at fakultet både er langt frampå og langt bakpå vedrørende KI-teknologi. UH-ansatte ved SAM er langt frampå med bruk av KI-teknologi og bruker KI mye og til mye forskjellig, inkludert sentrale akademiske oppgaver. Derfor er også fakultetet langt bakpå med strategiarbeidet, og det haster å komme i gang med fellestenkningen rundt hva vi regner som god og grei bruk. Vi argumenterer også for at SAM har mange strategiske muligheter hva gjelder bruk og tematisering av KI i forskning og undervisning. Dessuten argumenterer vi for at SAM har et særlig ansvar for å bidra med systemiske perspektiver til universitetets retningslinjer og fagmiljøenes tenkning om KI. Analysen av rundspørringen gir flere nyttige innspill i så måte, og i notatet diskuterer vi flere av disse. Til sist gir vi 7 gode råd til fakultetets strategiarbeid.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Erik Børve Rasmussen, Anders Graver Knudsen, Rebecca Schmidt, Kim Tallerås
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.