Veiledning av nyutdannede lærere
Sammendrag
Fra 2000 har HiO, finansiert av Utdanningsdirektoratet, veiledet nyutdannede lærere gjennom et egenutviklet program for gruppeveiledning. Lærere i grunnskolen i Oslo og Akershus har deltatt i denne gruppeveiledningen i hele det første året som lærer. Evalueringen av tiltaket har vært god. Mange nyutdannede rapporterer om:
- Bedre evne til refleksjon over egen praksis
- Større tro på egne evner
- Bedre håndtering og mestring av møtet med elevene
- Bedre håndtering og mestring av arbeidssituasjonen
Rapporten går inn på forhold som kan ha hatt betydning for den positive effekten av veiledningen:
- Utgangspunkt for veiledningsmetodene
- Metoder og innhold i veiledningen
- De nyutdannedes opplevelser i møte med utfordringer i lærerjobben
Spesielt fokus har vært rettet mot de nyutdannede lærernes selvforståelse, opplevelse av å kunne påvirke, være aktører, og den betydningen en veiledning fristilt fra utdanningen og jobbsituasjonen har for dette.
Utgivelsesdata
- Tittel:
- Veiledning av nyutdannede lærere
- Forfatter(e):
- Kari Fjell
- Serie:
- HiO rapport
- Nr:
- 2007 nr 4
- Issn:
- 0807-1039
- Utgiver:
- HiO
- Avdeling/fakultet:
- LU
- Sider:
- 58
- Pris:
- 105,–
- ISBN-print:
- 978-82-579-4559-6
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2016 Kari Fjell
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.