Faglig utvikling i en aksjonsrettet kontekst-førskolelæreren som endringsagent
Sammendrag
Avhandlingen viser hvordan pedagogisk dokumentasjon og aksjonsforskning kan være kilden til faglig utvikling og endring. Når jeg kaller førskolelæreren endringsagent er det for å understreke at førskolelæreren må ha en aktiv rolle i forhold til å forandre og forbedre i barnehagen. Som forsker og førskolelærer kritisk reflekterte jeg sammen med tre pedagoger i egen barnehage. Refleksjonene og aksjonene var rettet mot samlingsstund og sosial kompetanse på en småbarnsavdeling. Ved hjelp av postmoderne teorier åpnet det seg opp andre muligheter og handlingsalternativer. Avhandlingen tar opp områder som forskning og utvikling, og pedagogisk dokumentasjon som forskning.
Utgivelsesdata
- Tittel:
- Faglig utvikling i en aksjonsrettet kontekst-førskolelæreren som endringsagent
- Forfatter(e):
- Marit Bøe
- Serie:
- HiO masteroppgave
- Issn:
- 1504-4149
- Nr:
- 2006 nr 8
- Utgiver:
- HiO
- Avdeling/fakultet:
- LU
- Sider:
- 120
- Pris:
- 150,–
- ISBN-print:
- 82-579-4521-8
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2006 Marit Bøe
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.