Learning and Remembering in Older Adults and Older Adults with Neurocognitive Disorders
Sammendrag
Dissertation for the degree of philosophiae doctor (PhD) Department of Behavioral Science Faculty of Health Sciences Oslo and Akershus University College of Applied Sciences Flere land står foran en demografisk forandring med økende levealder. Sykdommer knyttet til økt levealder medfører denne forandringen. Forskjellige demenssykdommer, som for eksempel Alzheimers sykdommen er eksempler på dette. De forskjellige demenssykdommene har til felles at de påvirker individets sosiale- og yrkesliv med forverring av såkalte kognitive ferdigheter, som for eksempel individets evne til å lære og huske. Det er derfor særs viktig å øke forståelse av forhold eller variabler som kan påvirke disse typene av atferd. Hittil er det kun få studier innenfor atferdsanalyse der slik kompleks atferd er studert hos eldre deltakere. Formålet med denne avhandlingen var å forske på variabler som påvirker læring og hukommelse hos eldre personer og eldre som har en demenssykdom.
Utgivelsesdata
- Tittel:
- Learning and Remembering in Older Adults and Older Adults with Neurocognitive Disorders
- Forfatter(e):
- Hanna Steinunn Steingrimsdóttir
- Serie:
- HiOA avhandlinger
- Issn:
- 1893-0476
- Nr:
- 2015 nr 6
- Utgiver:
- HiOA
- Avdeling/fakultet:
- HF
- Sider:
- 173
- Pris:
- 280,–
- ISBN-print:
- 978-82-93208-90-7
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2015 Hanna Steinunn Steingrimsdóttir
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.