Praksisrelevans og kompetansebehov
Vurderinger av BSV-utdanningene
Sammendrag
Dette notatet er del av prosjektet «Praksisnærhet og utdanningserfaringer» som Senter for profesjonsstudier har utført på oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet(UHR). Prosjektet er del av UFR-prosjektet «Sosialfaglig kompetanse og BSV-utdanningene».
I notatet skal vi se nærmer på den tredelte utdanningsmodellen, praksisrelevans og kompetansebehov. Den sentrale datakilden er surveyundersøkelsen som er gjennomført blant BSV-utdannerne; altså de som underviser og veileder ved barnevernspedagog-, sosionom- og vernepleierutdanningene i Norge. I tillegg blir det brukt data fra en undersøkelse gjennomført i 2011 blant barnevernspedagoger og sosionomer tre år etter avsluttet utdanning. Også en analyse av kvalifikasjonskravene i stillingsannonser fra 1997, 2007 og 2013 inngår i notatet.
Vedlegget beskriver i hvilken grad BSV-utdannerne har doktorgrad og mastergrad og hvilken type master/hovedfag som er de mest vanlige.
Utgivelsesdata
- Tittel:
- Praksisrelevans og kompetansebehov. Vurderinger av BSV-utdanningene
- Forfatter(e):
- Lars Inge Terum og Kjersti Nesje
- Serie:
- HiOA småskrift
- Issn:
- 1893-4609
- Nr:
- 2014 nr 5
- Utgiver:
- HiOA
- Avdeling/fakultet:
- SPS
- Sider:
- 75
- Pris:
- 150,–
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2014 Lars Inge Terum, Kjersti Nesje
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.