Elevene imellom
Sammendrag
Studien utvikler elevkultur som teoretisk begrep og undersøker sammenhenger mellom elevkultur og læringsprosesser i klasse-rommet. Elevkultur beskriver hvordan samhandling elevene imellom er innvevd i tid og rom, ved å trekke på fagbegreper som kultur, fellesskap og virksomhet. Elevene deltar i skolefaglige læringsprosesser preget av erfaringsdanning, informasjonshåndtering, kunnskapsbygging, utvikling av forståelse og metalæring. Samtidig deltar de i sosiale lærings-prosesser, kjennetegnet av hvordan relasjoner og posisjoner leves ut i klasserommet gjennom deltakelse i interaksjon og felles beslutningsprosesser. Slik utgjør det skolefaglige og det sosiale mer ulike aspekter ved samme prosess enn to ulike prosesser. Elevene imellom viser hvordan elevkulturen har betydning for elevenes deltakelse i klasserommets læringsprosesser. Et kultur-perspektiv belyser andre dimensjoner ved læring-og-undervisning i klasserommet enn psykologiske og didaktiske perspektiver, og bidrar derved til ny forståelse.Dette er en avhandling for graden PhD 2011, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO.
Utgivelsesdata
- Tittel:
- Elevene imellom
- Forfatter(e):
- Simon Michelet
- Serie:
- HiOA rapport
- Issn:
- 1892-9648
- Nr:
- 2012 nr 13
- Utgiver:
- HiOA
- Avdeling/fakultet:
- Fakultet for lærerutd.
- Sider:
- 504
- Pris:
- 300,–
- ISBN-print:
- 978-82-93208-21-1
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2012 Simon Michelet
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.