Hvorfor og hvordan kommer helt nye emner og fag inn i skolen? Læreplanprosesser i et deltakerperspektiv, belyst ved to cases
Sammendrag
Denne studien har kommet til takket være seniorstipend i halv stilling for studieårene 2011/12 og 2012/13 fra Høgskolen i Oslo (nå Høgskolen i Oslo og Akershus) og Avdeling for lærerutdanning (nå Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier). Studien består av tre separate artikler. Den første gir litt bakgrunn for forfatters valg av studieobjekt før han presenterer forskningsspørsmålene og til slutt prøver å besvare dem og konkludere. For å gjøre det, er det gjort to case-studier. De presenteres hver for seg som selvstendige vitenskapelige artikler med egne forskningsspørsmål som forfatter prøver å besvare og konkludere i artikkelen. Til hver av casene har er det skrevet en epilog som ligger i den første artikkelen. De tre artiklene er paginert hver for seg. Henvisninger på tvers av artiklene skjer til kapitler, ikke til spesifikke sider. Tabeller og figurer er nummerert slik at de er lett å finne fram på tvers av artiklene.
Utgivelsesdata
- Tittel:
- Hvorfor og hvordan kommer helt nye emner og fag inn i skolen? Læreplanprosesser i et deltakerperspektiv, belyst ved to cases.
- Forfatter(e):
- Pål J. Kirkeby Hansen
- Serie:
- HiOA rapport
- Issn:
- 1892-9648
- Nr:
- 2013 nr 12
- Utgiver:
- HiOA
- Avdeling/fakultet:
- LUI
- Sider:
- 221
- Pris:
- 315,–
- ISBN-print:
- 978-82-93208-49-5
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2013 Pål J. Kirkeby Hansen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.