"La oss snakke om været!"
Sammendrag
ISBN 978-82-93208-94-5 (trykt)
Tema 2015 nr 1
Denne værboka er skrevet som en faglig, didaktisk og metodisk ressursbok for lærere i
grunnskolens naturfag og samfunnsfag, og videregående opplærings geografi og geofag, samt
for lærerstudenter for disse skoleslagene. Den faglige delen har jeg prøvd å holde på et nivå
som gjør at interesserte lærere uten spesiell naturfagbakgrunn, skal kunne lese boka med
utbytte. Stoff ut over dette, er plassert i egne «bokser». 1.utgave som kom i 1999 (HiO-notat
1999 nr.17), siktet spesielt mot lærere i grunnskolen. Boka har vært brukt av alle kull på
naturfag i grunnskolelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus siden 1999. Mange
andre høgskoler har også benyttet boka og gitt hyggelige tilbakemeldinger.
Siden 1999 har væremnet befestet sin stilling i grunnskolens naturfag og samfunnsfag,
og kommet inn i geografi og geofag på videregående opplæring. Denne utgaven er utvidet
med flere «bokser» som er spesielt nyttige for lærere i disse fagene. Den didaktiske og
metodiske delen er nå tilpasset begge skoleslag. Fortsatt er mange aktiviteter konkretisering
av de anbefalinger for værundervisning som jeg gav i forskningsrapporten «Alle snakker om
været …» (HiO-rapport 1996 nr.4). Noen nye aktiviteter er fra forskningsprogrammet Geofag
i skolen på Naturfagsenteret (mine artikler i NorDiNa nr.2, 2012 og i Kimen nr.1, 2013). Det
er lagt opp til tre hovedtyper aktiviteter: Spørsmål, eksperimenter og tema- og prosjektarbeid.
Uansett aktivitetstype: «La oss snakke om været!». Start dagens værundervisning med en
værsamtale. Diskusjoner, presentasjoner og samtaler er en viktig del av elevenes begreps- og
kunnskapsutvikling.
Jeg hadde håpet at 2.utgave kunne preges av figurer og bilder i farger. Det ville fordyre
produksjonen vesentlig. Derfor er mine håndtegnete strekfigurer fra 1.utgave beholdt. Nytt i
2.utgave er en del bilder, men de også i svart-hvitt. Med dagens teknologi og søkemuligheter
på Internett kan elever og lærere lett finn fargerike figurer og bilder og gode supplerende og
utfyllende tekster. Flere av de nye aktivitetene i 2.utgave er basert på stoff fra yr.no som er
NRK og Meteorologisk institutt (MI) sin nettpresentasjon av værvarsler og annen relatert
informasjon. Det finnes flere tilsvarende norske og utenlandske nettsteder som sikkert kunne
fungere like bra. Yr.no er valgt fordi den er verdens fjerde mest besøkte (!) værnettsted – det
bekrefter god kvalitet. Dessuten er NRK en lisensbasert allmennkringkaster og MI et norsk
statlig forvaltningsorgan – og begge er ikke-kommersielle. MI har i tillegg til yr.no, egne
gode nettsider til skolebruk, for eksempel «Spør meteorologen» og «Meteorologileksikon»
som nås fra yr.no eller direkte fra met.no.
«Klima er en beskrivelse av gjennomsnittsværet på ett sted eller område» (met.no). Derfor
vurderte jeg å utvide 2.utgave av værboka med kapitler om klima og klimaendringer globalt,
regionalt og nasjonalt. Dette er hyperaktuelt stoff. Det ville imidlertid utvide boka vesentlig,
og ville vanskelig kunne tilpasses både grunnskolens og videregående opplærings behov.
Derfor er det ikke noe klimakapittel i denne utgaven.
Oslo, oktober 2015
Pål J. Kirkeby Hansen.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 1970 Pål J. Kirkeby Hansen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.