Når ord blir vanskelige
hvordan kan yrkesfaglærere skape gode læringssituasjoner?
Sammendrag
Mette Borgå har med denne boken laget en lenge etterlengtet lærebok om ungdom med lese- og skrivevansker. Boken bygger på den kunnskap og de erfaringer som Mette Borgå har opparbeidet seg innen dette fagområdet. Hun har mange års erfaring fra arbeid med elever med lese- og skrivevansker både i grunnskole og videregående skole. Hun har siden 80-tallet vært engasjert i videreutdanning av lærere og forskning innen spesialpedagogikk. Egen forskning har vært knyttet til området lese- og skrivevansker og IKT i spesialpedagogisk arbeid. Hun har også hatt ansvar for å veilede studenter med lese- og skrivevansker ved Høgskolen i Akershus. Boken er derfor et resultat av forespørsler over mange år om å få hennes kunnskap i bokform. Boken gir et oversiktlig og nyttig innblikk i de krav og forventninger som møter den enkelte lærer og ungdom i forhold til lese- og skrivevansker. Boken tar også for seg hva som kjennetegner en inkluderende og lærende skole som mestrer utfordringene med elever med lese- og skrivevansker på en god måte. Boken retter seg primært mot yrkesfaglærerstudenter og yrkesfaglærere i videregående opplæring og tar sikte på å gi en enkel teoretisk basisforståelse som utgangspunkt for tiltak for ungdom med lese- og skrivevansker. I boken gis det mange ideer til hvordan yrkesfaglærere kan medvirke til å skape gode læringssituasjoner for elever med lese- og skrivevansker. Boken vil også inspirere og hjelpe lærere til å utvikle egne individuelt tilpassede løsninger.
Utgivelsesdata
- Tittel:
- Når ord blir vanskelige
- Forfatter(e):
- Mette Borgå
- Serie:
- HiAk utgivelser
- Issn:
- Nr:
- 2010 LU 11/10
- Utgiver:
- HiAk
- Avdeling/fakultet:
- Kjeller
- Sider:
- 93
- Pris:
- 230,–
- ISBN-print:
- 978-82-488-0036-1
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2013 Mette Borgå
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.